Utvärdering och kvalitetssäkring
Varje barns utveckling och lärande dokumenteras som underlag för föräldrasamtal, men också för att utvärdera förskolans kvalitet och verksamhet. I detta kvalitetsarbete ingår, förutom föräldrasamtal, även föräldraenkäter.
Moderna Montessori har en likabehandlingsplan och en jämställdhetsplan som båda är levande dokument och arbetas fram i arbetslagen på förskolorna.
Systematiskt kvalitetsarbete
Syftet med kvalitetsarbetet är att hela tiden förbättra förskolans arbete och att säkerställa att verksamheten överensstämmer med värdegrunden, verksamhetsplanen och läroplanen. Verksamhetsplanen skrivs om i början av varje läsår på varje förskola och utvärderas vid läsårets slut. I slutet av varje år skrivs också en verksamhetsberättelse, där det som har hänt under året tas upp.
Moderna Montessori arbetar med ”Kvalitetsindikatorn för förskola” för att överblicka nuläget och se vilka förbättringsåtgärder vi behöver vidta. Vi följer Skolverkets allmänna råd för systematiskt kvalitetsarbete för att svara upp mot skollagens krav.
Pedagogisk dokumentation
Pedagogisk dokumentation är ett arbetsverktyg. Barnen är delaktiga i dokumentationen. Alla barn har en portfolio där de aktivt deltar i sin egen läroprocess. Dokumentationen sker genom att:
lyssnar in barnen
observerar vad som händer i barngruppen
fångar barnens läroprocesser
fotograferar, antecknar och filmar det som sker