Skapande verksamhet
Det finns ett staffli i det pedagogiska rummet och en ateljé på varje förskola. Ateljén är alltid öppen och barnen får skapa när de själva vill. Det finns mycket konst på väggarna för att inspirera. Mycket av verksamheten i ateljén bygger på att barnen utforskar och blir utmanade att gå vidare för att se vad det kan leda till.
Barnen ägnar sig både åt fritt skapande och åt mer styrd gruppverksamhet med projekt, som varar hela terminen eller längre. I projektarbetet får barnen arbeta med olika tekniker och material som lera, gips och papier-maché. Exempel på ett tema vi har arbetat med är sten.Barnen fick då göra halsband av täljsten och använda fil och borr. De målade också på sten, ritade av stenar och jobbade med mosaik.
Det finns oändliga möjligheter att utforska; både olika material och olika tekniker. Vi utgår från barnens intressen, men arbetar även lärande, exempelvis med grundfärgerna eller hur man vårdar penslar och andra verktyg.
Liksom i resten av förskolan finns det aktiviteter förberedda i ateljén för att barnen själva ska kunna välja vad de vill göra. Barnen kan välja mellan olika sorters papper, färger, äggkartonger, lim och så vidare. Barnen får skapa helt fritt och får utlopp för fantasi och skapandelust.
Aktivitetscykeln ser likadan ut som för övrigt montessorimaterial och innebär att barnet har ansvar för att både ta fram och plocka undan efter sig. Sedan kan nästa barn komma in och skapa fritt på egen hand.
Under förmiddagen finns det oftast en pedagog i ateljén som inspirerar och stimulerar barnen till skapande. Samma pedagog har till uppgift att locka in alla barn, så att alla får samma möjlighet att få utveckla sin kreativitet.
Vi följer upp utomhusvistelser i ateljén, exempelvis genom att ta in pinnar, löv och stenar från skogen och använda dem i skapandet.