Maria Montessori
Maria Montessori gick tidigt sin egen väg och skapade möjligheter, både för sig själv och andra: Hon var den första kvinnliga läkaren i Italien och banade därmed väg för andra kvinnor att studera medicin. Innan läkarstudierna läste hon till ingenjör, vilket inte heller var ett självklart val för en kvinna i slutet av 1800-talet. Hon var också engagerad i jämställdhetsfrågor och bidrog till att skapa bättre förhållanden för kvinnor i samhället.
Vägen till montessoripedagogiken gick via ytterligare studier, bland annat i psykologi och pedagogik, samt via arbete med utvecklingsstörda barn. Vid 1900-talets början bodde dessa barn på psykiatriska kliniker tillsammans med psykiskt sjuka vuxna. Barnen levde där på de vuxnas villkor, helt utan leksaker eller sysselsättning. Maria Montessori kom fram till att barnen var understimulerade och hon utvecklade därför olika material för att främja deras utveckling. Hon nådde mycket goda resultat i sitt arbete och började så småningom pröva sina idéer på vanliga barn.
1907 startades ett daghem, Casa dei Bambini, för arbetarbarn i ett fattigt område utanför Rom. Tanken var att förskolebarn i åldrarna tre till sju år skulle få vara i en hemlik miljö (därav namnet: barnens hem) medan deras föräldrar arbetade. Det här var ett helt nytt koncept med Maria Montessori vid rodret. Hon fick möjlighet att pröva sina pedagogiska idéer och montessoripedagogiken började ta form. Senare öppnades fler förskolor i samma anda.
1949 kom Absorbent Mind (Barnasinnet, på svenska 1987) ut den boken grundar sig på föreläsningar givna av Maria Montessori under den första lärarutbildningskursen. Den blev mycket snabbt en bästsäljare. Intresset för pedagogiken spreds över världen. Maria Montessori föreläste och undervisade, bland annat i Indien, USA, Nederländerna, Spanien och Tyskland. Hon reste runt jorden och på flera platser stannade hon en längre tid för att starta nya förskolor och utbildningar.
Maria Montessori nominerades vid flera tillfällen till Nobels fredspris, något som ytterligare understryker vikten av hennes arbete. En av motiveringarna var att hon genom sitt arbete strävade mot fred genom de kommande generationerna.
1920 inrättades den första svenska montessoriklassen vid Olofskolan.
1950 besökte Maria Montessori Sverige och höll några välbesökta föredrag i Stockholm och Göteborg. Hon lär då ha sagt: Om materialet tar överhanden, bränn det!
Maria Montessori sa: När vi tjänar barnet tjänar vi livet.